ملخص السيرة الذاتية

السيرة الذات

الاسم:  فوزي عزت علي عبد العظيم ضو

الوظيفة الحالية:  استاذ علم النف س التربوي  المتفرغ بكلية التربية جامعة السويس

تاريخ الميلاد: 23/7/ 1940

العنوان: برج4 ، أبراج المانسترلي ش البحر الأعظم كورنيش النيل بالجيزة

رقم التليفون: 0235699380 – 0235730437             رقم الموبايل: 01005730437

ثانيا: المؤهلات العلمية:

 

- دكتوراة الفلسفة في التربية تخصص علم النفس التربوي عام 1991  من جامعة حلوان .

- ماجستير في التربية تخصص علم نفس تربوي عام 1987 جامعةحلوان

-الدبلوم الخاصة فى التربيةذ بتقدير جيد جداعام1974 جامعة طنطا.

-الدبلوم العامة فى التربيةبتقديرعام جيد عام 1973 جامعة الازهر

- بكالوريوس في الخدمةالاجتماعيةعام1966 بتقديرجيدجامعة حلوان .

 

عنوان رسالة الدكتوراه:

 

(القدرات العقلية والسمات السيكولوجية المسهمة فى النجاح بمهنة التمريض .)

( Mental Abilities and Personality Traits which Contribute to Success in nursing profession  .)                                                                                                             .

 

                                                                                       الماجستير                                                                                                                               

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

( A Comparative Study of Personally Traits Between Higher and Normal  Achievers in  Technical Secondary Schools for Nursing .)                                                      .

ثالثا: التدرج الوظيفي الاكاديمي ( الداخلي والخارجي)

اسم المؤسسة

سنة الالتحاق بها

الوظيفة

كلية التربية بالسويس جامعة قناة السويس

كلية التربية بالسويس جامعة قناة السويس

           من1/8/2000 وحتى الان

من عام 1996 وحتى عام 2005 ومنذ عام 2008 وحتى 30/7/2010 م

استاذ علم النفس التربوي  المتفرغ

رئيس قسم علم النفس التربوي

المركز القومي لامتحانات والتقويم التربوي  وجامعة قناة السويس

منذ عام 1995 وحتي 2004

انتدب خبير تقويم يومين اسبوعيا  من الجامعة بقرار الاستاذ الدكتور وزير التعليم بالاضافة لعمله بالجامعة

كلية التربية بالسويس جامعة قناة السويس

1997 وحتى عام 2000

وكيل كلية التربية للدراسات العليا

المركز القومي للامتحانات والتقويم التربوي

1991 حتى عام 1995

باحث

ديوان عام وزارة الصحة بالقاهرة

1983 حتي عام 1992

مدير ادارة التربية الاجتماعية لمدارس و معاهد وزارة الصحة

وزارة المعارف بالممكلة العربية السعودية

1975 حتي عام 1982

باحث اجتماعي بمعهد اعداد المعلمين

بمنطقة حائل للتعليمية  

وحدات وزارة الصحة بالقاهرة

30\6\1966 حتي 1974

باحث اجتماعي

رابعا: الدورات التدريبية في مجال نظم إدارة الجودة:

1-حضور جميع الدورات التي أعدها مشروع تطوير كليات التربية للجودة وكذلك جميع الدورات التي اعدها مشروع توكيد الجودة والاعتماد ومنذ 2005 وحتي 2008 .

2-حضور ورشة عمل عن تنمية التقويم القومى بمركز خدمات الاختبارات التربوية بنيوجيرسى بالولايات المتحدة الامريكية عام   1994 لمدة 21 يوما .الامريكية

خامسا: الأنشطة العلمية الاخرى على المستوى الدولى :

 

1- تم عرض متغيرات مقياس القبول بكليات التربية لاعضاء هيئة التدريس بجامعة جورجيا الامريكية اثناء اداء  المهمة العلمية عام 1999.

2- عرض دراسة عن القيمة التنبؤية لاختبار القبول بكلية التربية في مؤتمر الاتحاد الاسيوي لعلم النفس الثامن بمدينة نيودلهي عام 2009.

3- نشر ملخص الدراسة بمطبوعات المؤتمر الدولي لاتحاد شرق اوروبا لعلم النفس عام 2009 .

4- طلب اتحاد الناشرين بالمانيا طبع نفس الدراسة في كتاب منشور دوليا من خلال الاتحاد

5-شارك في المؤتمر الدولي للجمعية الامريكية لعلم النفس والذي عقد في مدينة واشنطون بالولايات المتحدة الامريكية في الفترة من 22 الي 26 اغسطس عام 2011حيث عرض دراستين

0الاولي بعنوان : العلاقة بين النصفين الكرويين للمخ و القلق

الثانية : المكونات العاملية للتفكير الناقد و التحقق من النموذج المعرفي المعلوماتي لابو حطب

6- شارك فى اعمال الكونجرس الدولي لعلم النفس  بعرض دراسة  بعنوان : الخصائص السيكومترية لمقياس

بيتا الطبعة الثالثة للذكاء باستخدام المكونات العاملية و المجموعات المتضاربة و قد عقد بمدينة كيب تاون بجنوب افريقيا في الفترة من 22 الي 27 يوليو 2012 .

7-شارك فى تأسيس الاتحاد الافريقى لعلم النفس من خلال حضوره ورشة العمل الذى نظمها الاتحاد الدولى  لعلم النفس ضمن اعمال الكونجرس الدولى لعلم النفس عام 2012 سالف الذكر.

8-شارك فى اعمال الكونجرس الاوربى لعلم النفس رقم13 بعرض دراسة بعنوان : أثر فنيات البرمجة اللغوية العصبية فى تخفيض قلق الامتحان وتحسين الاداء التحصيلى للطلاب وقد عقد الكونجرس بمدينة ستكهولم بالسويد فى الفترة من 9 الى 12 يولبو عام 2013 .

8- شارك فى اعمال الكونجرس الدولى لعلم النفس التطبيقى بدراسة بعنوان : تأثير برنامج مسرحى فى تنمية بعض مهارات الابداع اللغوى وسمات الشخصية لاطفال ما قبل المدرسة . وقد عقد الكونجرس فى مدينة باريس العاصمة الفرنسية فى الفترة من 8 الى 13 يوليو 2014 .

9- شارك فى اعمال الكونجرس الاوربى لعلم النفس رقم 14 بدراسة بعنوان برنامج تدريبى لتنمية وظائف المخ المتكامل لتلاميذ المرحلة الاعدادية . وقد عقد بمدينة ميلانو بايطاليا فى يوليو عام 2015 .

10-  بناء على دعوة الاتحاد الدولى لعلم النفس والجمعية النفسية اللبنانية لتأسيس الاتحاد العربى لعلم النفس ممثلا عن جمهورية مصر العربية  وحضور اول كونجرس عربى للصحة النفسية ببيروت بلبنان فقد شاركت فى تأسيس الاتحاد العربى لعلم النفس وتم اختيارى عضوا باللجنة التنفيذية للاتحاد بالاضافة الى مشاركتى باعمال الكونجرس العربى للصحة النفسية فى الفترة من 10/8 الى 12 / 8 /2015 .

سادسا: الأنشطة المختلفة الآخرى التي تتعلق بالعملية التعليمية وخدمة المجتمع:

 

1- شارك في اعداد اختبارات القبول بكليات التمريض بجامعات القاهرة، عين شمس، اسيوط.

2- الباحث الرئيسي لدراسة المتغيرات النفسية لعمالة الاطفال بمحافظة السويس عام 2014.

3- الاشتراك سواء بالمحاضرات أو الندوات أو التدريب لمنظمات المجتمع المدني بالسويس في العديد من المناسبات.

4- عضو الجمعية المصرية لعلم النفس.

5-  مؤسس وعضو مجلس ادارة  الجمعية المصرية لعلوم المراهقة ومدبر تحرير المجلة العلمية للجمعية.

6- عضو الجمعية الامريكية لعلم النفس     (APA)   American psychological association

7- عضو الاتحاد البروجماتي الدولى ببلجيكا International Pragmatic Association ( IPRA )

8- عضو الاتحاد الدولى لعلم النفس التطبيقى ICAP ) ) International Association of Applied Psychology

  

سابعا :

  1. لسيادتة عدد34 بحثا منشورا في المجلات العربية والمؤتمرات العالمية .
  2. حضر اكثر من 25 مؤتمرا لعلم النفس علي المستوي القومي والدولي .
  3. أشرف ونااقش41 رسالة ماجستير ودكتوراة بالجامعات المصرية .

ثامنا : المهام العلمية في الخارج :

1-مهمة علمية لمدة 1 شهر بالولايات المتحدة الامريكية عام 1994 م بمقر مركز الاختبارات التربوية  بنيو جيرسي ( ETS ) وحضور ورشة عمل عن تنمية التقويم القومي .

2-مهمة علمية لمدة 6 شهور بجامعة جورجيا بالولايات المتحدة الامريكية عام 1999 م وحضور مؤتمر نظمته نفس الجامعة عن تحسين مناخ التعلم للطلاب فى اكتوبر من عام 1999 .

3-حضور مؤتمر الجمعية الاسيوية لعلم النفس الذى عقد بمدينة نيودلهي بالهند فى الفترة من 11 الي 14 ديسمبر 2009 حيث قام بعرض دراسة عن القيمة التنبؤية لاختبارات القبول بكلية التربية بالسويس.     -4-شارك بدر اسة تحت عنوان اتجاهات معلمى رياض الاطفال نحو الرعاية الوالدية واللعب لاطفال الحضانة ضمن الندوة التى عقدت بالمؤتمر الاوربى الدولى الذى عقد بصربيا عام 2010 .

5-حضور المؤتمر الدولي السنوي  للجمعية الامريكية لعلم النفس رقم 119 الذي عقد بمدينة واشنطن في الفترة من 22 الي 26 اغسطس 2011 وقام بعرض دراستين الاولى عن علاقة  حالة القلق بالنصفين الكرويين للمخ والثانية عن البنية العاملية للتفكير الناقد.

6-حضور الكونجرس الدولي لعلم النفس رقم 30 الذي عقد بمدينة كيب تاون بجنوب افريقيا في الفترة من 22 حتي 27 يوليو 2012 حيث عرض دراسة عن الخصائص السيكومترية لمقياس بيتا الطبعة الثالثة للذكاء كما شارك فى تأسيس الاتحاد الافريقى لعلم النفس ضمن ممثلى الدول الافر يقية واعتبرت مصر من الدول المؤسسة لهذا الاتحاد.

7- حضور الكونجرس الاوربى لعلم النفس رقم  13  الذى عقد بمدينة ستكهولم بالسويد  في الفترة من 9 الى12 يوليو 2013 حيث عرض دراسة عن تأثير فنيات البرمجة اللغوية العصبية في تخفيض قلق الامتحان وتحسين الاداء التحصيلى  للطلاب .

8- حضور الكونجرس الدولى لعلم النفس التطبيقى رقم  28 الذى عقد بمدينة باريس العاصمة الفرنسية في الفترة من  8 الى13 يوليو 2014 حييث تم عرض دراسة عن أثر برنامج مسرحى في تنمية بعض مهارات الابداع اللغوى  وسمات الشخصية لاطفال ما قيل المدرسة .

9- حضور الكونجرس الاوربى لعلم النفس رقم 14 الذى عقد بمدينة ميلانو بايطاليا فى الفترة من 6 الى 10 يوليو 2015 حيث عرض دراسة عن برنامج تدريبى لتنمية وظائف النمط المتكامل للمخ لتلاميذ المرحلة الاعدادية .

10- شاركت فى تأسيس الاتحاد العربى لعلم النفس بناء على دعوة الاتحاد الدولى لعلم النفس ممثلا عن مصر وقد تم اختيارى عضوا باللجنة التنفيذية للاتحاد وحضورى فاعليات اول كونجرس عربى لعلم النفس وذلك ببيروت العاصمة اللبنانية فى الفترة من 10/8 وحتى 12/8 / 2015 .

 

تاسعا : الجوائز العلمية :

1-حصل علي جائزة احسن باحث في علم النفس علي مستوي الجامعات المصرية عام 1988 م  بمؤتمر علم النفس المصرى والعربى الذى اقامته الجمعية المصرية للدراسات النفسية بجامعة عين شمس عام 1988.

2-حصل علي المركز الاول لجائزة الاستاذ الدكتور احمد عسكر لاحسن بحث قدم لخدمة البيئة علي مستوي جامعة قناة السويس عام 2003  كما حصل على شهادة تقدير من اللواء محافظ السويس كما حصل على كأس التميبز البيئى بالسويس  .                                                                            3-حصل على شهدة تقدير وخطاب شكر من جامعة جورجيا الامريكية على ادائه خلال المهمة العلمية التى قضاها بالجامعة عام 1999.                                                                                                                                4-حصل على درع جامعة  قناة  السويس وشهادة تقدير تكريما له فى عيد العلم للجامعة عام 2005 .

5-رشح لنيل جائزة التفوق العلمي للعلوم الاجتماعية عام 2008 م .

6-نشرت سيرتة الذاتية في الموسوعة الدولية who is who in the world       عام 2006.

7-نشرت سيرتة الذاتية في الموسوعة الدول ية البريطانية بكامبريدج عام 2007 م .                                 8-حصل على الميدالية الذهبية لجامعة قناة السويس وشهادة تقدير تكريما له فى يوم الوفاء الذى اقامته الجامعة فى 31/10/2012 .

9- حصل على شهادة شكر وتقدير من مجلس كلية التربية بجامعة السويس بمناسبة اختياره من قبل الاتحاد الدولى لعلم النفس ممثلا عن مصر لانشاء الاتحاد العربى لعلم النفس واختياره عضوا باللجنة التنفيذية للاتحاد .

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

البحوث العلمية التى قام بها الدكتور فوزى عزت على عبد العظيم

 

 

 

                                         

                                                                                                                                     

 

 

                                                  قائمة البحوث

1- القيمة التنبؤية لاختبار القبول بالمعهد العالى للتمريض بجامعة القاهرة. المجلة المصرية للتقويم التربوى المجلد الأول، العدد الأول، 1994. (منفرد)؟

2- Difference between aptitude tests and the traditional method of student 's selection at the high institute of Nursing Cairo University

المجلة المصرية للتقويم التربوى المجلد الأول، العدد الأول، 1994. (مشترك).

3- العلاقة بين أنماط التعلم والتفكير والأداء على اختبارات القبول بالمعهد العالى للتمريض بجامعة القاهرة. مجلة كلية التربية جامعة المنصورة، العدد 26 سبتمبر 1994. (مشترك).

4- العلاقة بين الإقامة الداخلية بالمدارس العسكرية والمدنية وبعض سمات الشخصية لطالبات المدارس الفنية للتمريض. مجلة كلية التربية جامعة المنصورة، العدد 26 سبتمبر 1994.(منفرد).

5- اختلاف البرامج الدراسية وعلاقته ببعض متغيرات الشخصية لكل من طالبات التمريض والخدمة الاجتماعية. المجلة المصرية للدراسات النفسية، العدد 12، 1995 (منفرد).

6- تحليل نتائج امتحان الثانوية العامة فى جمهورية مصر العربية فى الفترة من 1991 وحتى 1993. مطبوعات المركز القومى للامتحانات والتقويم التربوى، رقم الإيداع 1981، مارس 1995 (مشترك).

7- تقويم معلم الصف الرابع بالتعليم الأساسى (دراسة ميدانية بمحافظة الغربية). مطبوعات المركز القومى للامتحانات والتقويم التربوى، رقم الإيداع 1981، مارس 1995 (مشترك).

8- الأداء التعليمى لطلاب الدفعة المزدوجة للثانوية العامة "دراسة مقارنة بين الطلاب الذين أمضوا (5/6) سنوات بالتعليم الابتدائى. مطبوعات المركز القومى للامتحانات والتقويم التربوى، رقم الإيداع 4305، أبريل1995 (مشترك).

9- الضغوط النفسية لمعلمى المرحلة الابتدائية وعلاقتها ببعض متغيرات الشخصية. المجلة المصرية للدراسات النفسية، العدد 16، 1997 (مشترك).

10- البنية العاملية لاختبارات القبول بكليات التربية، المجلة المصرية للدراسات النفسية، العدد 19،  1998 (منفرد).

11- دراسة حول المواد المنبئة بالنجاح الدراسى ببعض الكليات بالجامعة المصرية. مطبوعات المركز القومى للامتحانات والتقويم التربوى، رقم الإيداع 4917، مارس 1999 (مشترك).

12- العلاقة بين أنماط التعلم والتفكير والقلق لدى طلاب الخدمة الاجتماعية بالسنة النهائية. المجلة المصرية للدراسات النفسية، العدد 26، 2000 (منفرد).

13- تقويم برامج كليات إعداد المعلم فى مصر "دراسة قومية". مطبوعات المركز القومى للامتحانات والتقويم التربوى، رقم الإيداع 4304، سبتمبر 1996 (مشترك)

 

 

 

14- تحليل نتائج الثانوية العامة فى جمهورية مصر العربية لعام 1994. مطبوعات المركز القومى للامتحانات والتقويم التربوى، رقم الإيداع 13723 سبتمبر 1999 ( مشترك).

15- دراسة مقارنة للأداء الأكاديمى لطلاب الدفعة المزدوجة بالمرحلة الجامعية. المجلد الأول للمؤتمر العلمى الثانى لتربية حلوان 3-4 يوليو 2000.

16- دراسة استطلاعية لجوانب العملية التعليمة لمدارس التعليم الابتدائى وفصول الحضانة بمحافظة الفيوم. مطبوعات المركز القومى للامتحانات والتقويم التربوى 2001.

17- دراسة لبعض المتغيرات النفسية والاجتماعية لظاهرة عمالة الأطفال بمحافظة السويس. رقم الإيداع 11277 يونيو 2004

18- فاعلية برامج التدريب فى تحسين أداء معلمى التعليم الأساسى. مطبوعات المركز القومى للامتحانات والتقويم التربوى، رقم الإيداع 15076 أغسطس 2003 ( منفرد).

19- أثر تحسين التعليم فى نمو التفكير الناقد لتلاميذ مرحلة التعليم الأساسى. المركز القومى للامتحانات والتقويم التربوى ديسمبر 2004 ( مشترك).

20- اختبارل الاستعداد للقبول بكليات التربية والتنبؤ ببعض القيم المتطلبة للعمل بمهنة التدريس، تم عرضه بالمؤتمر القومى للتربية الأخلاقية، فبراير 2006 (منفرد).

21-  قبول خريجى التعليم الثانوى بمؤسسات التعليم العالى. دراسة مقدمة للمؤتمر القومى لتطوير التعليم الثانوى وسياسات القبول بالتعليم العالى. القاهرة، مايو 2008 (منفرد).

22- أثر تنمية العمليات المعرفية فى تنمية الإدراك البصرى لدى عينة من الصم بمحافظة السويس، المجلة المصرية لعلم المراهقة، العدد2 ، 2008 (مشترك).

23- التحقق الامبريقى من بعض فروض نموذج أبو حطب المعرفى المعلوماتى للقدرات العقلية المرتبطة بالتفكير الناقد. المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد 18، العدد 61، أكتوبر 2008 (مشترك).

24-  التحقق من فاعلية البرامج الدراسية فى تنمية التفكير الناقد لدى المراهقين. المجلة المصرية لعلم المراهقة              العددالثانى  سبتمبر 2009 .                                                                                                                Ryff25=االبنية العاملية جودة الحياة النفسية تبعا لنموزج رايف س المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد 19 العدد 62، فبراير 2009 (مشترك).

26- الآثار المجتمعية للتوعية الإعلامية بمخاطر الإدمان. دراسة مقدمة للندوة العلمية المشتركة بين كلية التربية بالسويس جامعة قناة السويس ومركز الدراسات والبحوث بجامعة نايف العربية للعلوم الأمنية فى الفترة من 30/3 إلى 1/4/2009 .

27- دراسة مقارنة بين الذكاء الوجدانى للمراهقين الموهوبين والعاديين بالمرحلة الثانوية. المجلة المصرية لعلم المراهقة، العدد 3 أبريل 2009 (مشترك),

28- Prediction value of Suez Faculty of Education Aptitude Test. This research has the acceptance from Europe & Asian Associations of Psychology The presentation at New Delhi Dec. 2009.

29- Critical Thinking Factorial components within Abu Hattab's informational cognitive model. presented at 119 the annual convention of the American psychological association at Washington DC , August 2011  .

30- The relationship between cerebral hemispheres and anxiety. presented at 119 the annual convention of the American psychological association at Washington DC , August 2011  .

31- Psychometric characteristics of Beta III intelligence Scale within contrasted Groups and factorial components. Presented at 30th international congress of psychology, at the Cape Town,  South Africa ,22-27 July 2012

32-Neuro Linguistic Techniques Effectiveness in Reducing Test Anxiety and Improving Students Achievement Performancf\e . Presented at the 13th European Congress of Psychology,Stockholm,Sweden, 9 – 12 July 2013 .

33- Effectiveness of Theatrical Program on Developing Some Creative Linguistic Skills and Personality Traits For Pre-School Children . Presented at the 28th {nternational Congress of Applied Psychology Paris, France , 8 -13 July 2014 .

34- " Effectiveness of Computer Training Program in Developing The Integrate Brain Function."   Presented at the 14th European Congress of Psychology,Meilano Itely 6-10 July 2015 .

 

 

 

 

قائمة بالرسائل العلمية للماجستير والدكتوراه التى اشرف عليها والرسائل التى ناقشها 

 

الدكتور فوزى عزت على عبد العظيم

اولا: رسائل الدكتوراه

1-هدى عزت عبد الرؤوف: (تأثير برنامج توجيهى مصمم على مستوى الاداء العملى والقلق لطالبات السنة الاولى بالمعهد العالى للتمريض بجامعة القاهرة)                                             جامعة القاهرة    منح عام 1997

 2- شيرين محمد احمد دسوقى:(أزمنة الرجع وعلاقتها ببعض سمات الشخصية)  تربية الزقازيق منحها 2003

3-منى عبد الفضيل عبد الفتاح: (القدرات والمهارات اللازمة للطالب الجامعى فى عصر العولمة .)

                                                        كلية التربية بالسويس جامعة قناة السويس           منح عام 2004

4-هنية السيد محمد الجمل :     (.فعالية برنامج للتعبير الفنى والحركى فى تنمية الخيال لدى اطفال                        الروضة. )                                         كلية التربية بالسويس جامعة قناة السويس           منح عام 2005

 5-نادية دسوقى محمود حسن:( أثر استخدام استراجيات ما وراء المعرفة فى دراسة البدائل المتاحة عند اتخاذ القرار وعلاقة  ذلك بالاتجاه نحو المخاطرة ,)                             كلية التربية جامعة قناة السويس منح عام 2006

 6-نعمة عبد السلام محمد حسن: ( البنية العاملية للتفكيرالناقد فى أطار النموذج المعرفى المعلوماتى للقدرات العقلية )                       .    كلية التربية جامعة قناة السويس                                                  منح عام 2008

 7-احمد فوزى جنيدى  : ( فعالية برنامج ارشادى لتنمية الذكاء الوجدانى فى جودة الحياة النفسية للتلاميذ الموهوبين . )               كلية التربية جامعة قناة السويس                                                            منح عام 2009

 8- امل سليمان جافظ: (فاعلية برنامج تدريبى لمكونات الذاكرة العاملة على تحسين مهارات الفهم القرائى لدى ذوى صعوبات التعلم من تلاميذ المرجلة الابتدائية.) تربية السويس                                        منح عام 2010

 9-رضا عبد القادر الصاوى:(التحقق من نظرية لوريا- داس للذكاء وتطبيقاتها فى تشخيص بعض الاضطرابات المعرفية . )           كلية التربية جامعة قناة السويس                                                  منح عام 2010

 10- السيد سعد حسين حسن: (المكونات العاملة للذكاء الاجتماعى فى اطار نموذجى ابو حطب والبرشت المنبئة بالنجاح الدراسى لدى طلاب كليات التنربية.) كلية التربية بالسويس                                 منح عام 2010

 11-سليمان عبد الواحد يوسف ابراهيم :(أثر تنميةوظائف النمط المتكامل للنصفين الكرويين بالمخ لذوى صعوبات التعلم على التحصيل فى مادة العلوم فى اطار نموذج المعالجة المعرفية المتتابعة والمتزامنة لتكامل المعلومات بالمخ لتلاميذ المرحلة الاعدادية.) كلية التربية بالسويس                                                      منج عام 2011

 12-عبير السيد عزب الزغبى:( أثر بعض مهام نظرية العقل على تحسين القصور المعرفى والمهارات الاجتماعية لدى الاطفال التوحديين )  كلية التربية جامعة السويس                                                      لم تمنح بعد       

  13- اسماء عبد الخالق كامل احمد:( التحقق من نظرية كاتل – هورن- كارول للقدرات العقلية فى البيئة المصرية )     كلية التربية جامعة السويس                                                                                   منحت عام 2016    14- سمر سمير السنوسى : (المكونات العاملية للذكاء الروحى المنبئة بالتفكير الابداعى والتحصيل الاكاديمى لدى طلاب الجامعة  . )  كلية التربية جامعة السويس تسجيل عام 2014  .                      لم تمنح بعد

15- رانيا عبد الكريم محمود سيد عامر : ( الجوانب الوجدانية للتفكير فى الاداء المعرفى لدى طلاب المرحلة الثانوية.) تسجيل 2015 كلية التربية  -جامعة السويس .                                                                                                          .                                                       منحت عام 2018

 

 

 

 

ثانيا : رسائل الماجستير  :

 

 

16- هشام حبيب الحسينى محمد: (دور الخصائص الوجدانية فى مراحل اكتساب المهارة الحركية) كلية التربية     جامعة عين شمس                                                                                                 منح عام 1998 1

  17-حنان محمد عبد الحميد الخولى:( مدى فاعلية استراتيجية بأورة الانتباه فى تعديل السلوك الاندفاعى لدى طلاب الجامعة )                  كلية التربية بالعريش جامعة قناة السويس                                      منح عام 2001

18-هبه على فرحات:(دراسة لبعض القدرات المرتبطة بالنجاح لدى طلاب التعليم الصناعى) كلية التربية بالسويس      جامعة قناة السويس                                                                                          منح عام 2003

 19-احمد فوزى محمد جنيدى:(فعالية برنامج ارشادى لتنمية الحكم الخلقى لدى عينة من المعاقين سمعيا بمدارس الأمل للصم وضعاف السمع )   كلية التربية جامعة قناة السويس               منح عام 2003                              - رضا عبد الخالق الصاوى:( قياس مهارات الاتصال لدى طلاب الجامعة فى ضوء نظرية الاستجابة للمفردة )                               كلية التربية  جامعة قناة السويس                                                منح عام 2004

 20- سحر احمد حسين :( فقدان الشهية العصبى وعلاقته بكل من أساليب المعاملة الوالدية والتحصيل الدراسى لدى تلاميذ مرحلة التعليم الأساسى ) كلية التربية جامعة قناة السويس                                        منح عام 2004

21-نعمةعبد السلام محمد حسن :( ماوراء المعرفة وعلاقتها ببعض سمات الشخصية لدى طلاب الجامعة )              كلية التربية بالسويس جامعة قناة السويس      منح عام 2004

22-السيد سعد حسين :( الخصائص السيكومترية لمقياس وكسلر المختصر للذكاء اصدار1999  )                كليةالتربية بالسويس   جامعة قناة السويس                                                                   منج عام 2004

23- نهال لطفى حامد :( التحقق السيكومترى من التصنيف الثلاثى لنظرية ستيرنبرج للذكاء وعلاقته بقلق الاختبار )                   كلية التربية بالاسماعيلية  جامعة قناة السويس                                             منح عام 2004

 24- خالد محمد جمال بهجت العزيزى :( الدافعية المدرسية واساليب التعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية الفنية )                              كلية التربية  جامعة الزقازيق                                                            منح عام 2004

 25- سعاد محمد احمد الجنيدى:(تصور مقترح لنظام الدمج بين الاطفال المتخلفين عقليا ( قابلى التعلم )  والاطفال العاديين فى المرحلة الابتدائية كمدخل للتنمية البشرية فى مصر ) تربية السويس                           منح 2006 26-ايمن حلمى عويضة :( مهارات المواطنة لدى طلاب كليات التربية بجامعة قناة السويس )  كلية التربية بالسويس جامعة قناة السويس                                                                                                منح عام 2005

   27- دولت عبد المقصود :( قلق تعلم اللغة الانجليزية وأثره على تحصيل اللغة لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائى )                  كلية التربية بالسويس جامعة قناة السويس                                                    منح عام 2005

28-هند محمد احمد :( الموهبة لدى ذوى صعوبات تعلم القر اءة والكتابة من تلاميذ الصف الرابع بالمرحلة الابتدائية              كلية التربية بالسويس جامعة قناة السويس                                                       منح عام 2006

29- رنوا محمد طه الحفناوى :( فعالية برنامج ارشادى مقترح لخفض اضطراب الانتباه لذوى الاحتياجات السمعية الخاصة من تلاميذ المرحلة الابتدائية) كلية التربية بالسويس                                           منح عام 2009

30-غبير السيد عزب الزغبى :( فاعلية برنامج الكورت فى تنمية الادراك الحسى لدى عينة من فئات الصم بالمرحلة الابتدائية )        كلية التربية جامعة قناة السويس                                                        منح عام 2009

31- وفاء فكرى على فرغلى :( فعالية النمذجة المقترنة بالايحاء والاقناع فى خفض شدة اللجلجة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية )        كلية التربية جامعة قناة السويس                                                       منح عام 2010

32-اسماء طه على ابراهيم :( ابعاد البنية المعرفية ومستويات تجهيز ومعالجة المعلومات لدى البروجماتيين من طلاب الصف الاول الثانوى العام ) كلية التربية جامعة قناة السويس                                منح عام 2010

 33- رانيا عبد الكريم محمود السيد عامر:( المكونات العاملية لجودة الحياة الانفعالية لدى طلاب الجامعة  )                        كلية التر بية جامعة قناة السويس                                                               منح عام 2011

   34- سمر سمير السنوسى محمد حسن:( فاعلية بعض فنيات البرمجة اللغوية العصبية فى خفض قلق الاختبار لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية ) كلية التربية جامعة السويس                                                 منح عام2012

   35- سارة  مجدى امين :( البنية العاملية للذكاء الطبيعى لدى عينة من طلاب المرحلة الجامعية )      كلية التربية   جامعة قناة السويس                                                                                          منح عام 2012

  36- انتصار احمد رضوان :( أثر تنمية التفكير الايجابى فى خفض الضغوط النفسية لى ذوى صعوبات التعلم من تلاميذ المرحلة الاعدادية ) كلية التربية جامعة قناة السويس                                          منح عام 2012  

36- عبير عنتر عيد  :( أثر برنامج بورتاج لتنمية بعض المهارات المعرفية والاجتماعية على خفض حدة اضطراب الانتباه لدى اطفال الروضة من ذوى اضطراب الانتباه ) تربية السويس                               منحت عام 2013 

  37- مروة وجدى لطفى :( فعالية برنامج فى مهارات التفكير على اكتساب بعض المفاهيم الرياضية لطفل ما قبل المدرسة )          كلية التربية جامعة السويس                                                             منحت عام 2016  

     38- دالية سيد على شحاتة :( تنمية التفكير الاستدلالى لدى تلاميذ الصف الخامس من المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم )    كلية التربية جامعة السويس                                                              منحت عام 2016  

    39- نورهان حمدى ابراهيم  :( فاعلية التدريب على بعض المهارات الاجتماعية فى تحسين النمو اللغوى لدى اطفال ما قبل المدرسة )   كلية التربية جامعة السويس                                                      لم تمنح بعد

40- جوزيف سمير وهيب: (العبء المعرفي وعلاقته بقوة السيطرة المعرفية والتحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعة)  كلية التربية جامعة السويس                                                                   منح عام 2016

41- شيماء جابر قاسم احمد : ( اساليب التعلم عنمد كولب وعلاقتها بنموذج هيرمان للسيطرة الدماغية لدى طلاب المرحلة الثانوية ) كلية التربية جامعة السويس ,                                          منحت فبراير عام 2018

42- امال مسعود (                                                     

 

قائمة بالكتب تحت النشر للمسافات التدريسية التى قمت بتدريسها واعدادها منفردا او بالاشتراك مع آخرين :

  1. فوزى عزت على : نظريات التنظيم العقلى ، درس لطلاب السنة الرابعة بكليتى التربية والتعليم الصناعى والدبلوم العامة فى التربية ، جامعة قناة السويس .
  2. صلاح مراد ، فوزى عزت على : االتقويم والقياس النفسى والتربوى ومبادئ الاحصاء ، درس لطلاب السنة الرابعة ( تعليم ابتدائى )  والدبلوم العامة فى التربية  (تربية السويس ).
  3. فوزى عزت على : الصحة المدرسية والنفسية للطفل ، درس لطلاب السنة الرابعة ( تعليم ابتدائى ) تربية السويس ,
  4. فوزى عزت على : سيكولوجية الشخصية ، درس لطلاب السنة الرابعة ( شعبة طفولة )  كلية التربية جامعة 6 اكتوبر بالقاهرة  .
  5. صلاح مراد ، فوزى عزت ،  نظريات التعلم ، درس لطلاب السنة الثالثة بكليتى التربية والتعليم الصناعى والدبلوم العامة ( السويس ) ,
  6.  فوزى عزت على : علم النفس الصناعى ، درس لطلاب السنة الثالثة بكلية التعليم الصناعى بالسويس ، والمعهد العالى للخدمة الاجتماعية بكفر الشيخ ,
  7.    ,NGLISH  READING  :   Fawzy Ezzat Aly درس لطلاب الدبلوم الخاص فى التربية بالسويس .    

 

 

 

 

Name : Fawzy Ezzat Ali Abd Al-Azeem Daw

Current position : Retired professor of Educational Psychology at the Faculty of Education, Suez University.

Date of birth: 23/7/1940

Address:   Tower 4, Al-Manasterly Towers, Al-Bahr Al-Aazam Street, Nile Corniche, Giza

Telephone Number:023730437/0235699380          Mobile: 01005730437

E-mail:     fawzydaw@hotmail.com

 

Second, Qualifications:

 

_PhD of Philosophy in Education, specializing in Educational Psychology, in 1991 from Helwan University.

_Master’s degree in Education, specializing in Educational Psychology, 1987, Helwan University.

_ Special Diploma in Education, with a very good grade, 1974, Tanta University.

General Diploma in Education with a good general grade in 1973 from Al-Azhar University.

_Bachelor’s degree in social work in 1966, with a good grade, Helwan University.

PhD thesis title:

 

(Mental Abilities and Personality Traits which Contribute to Success in nursing profession).                                                                                                        .

 

 Master’s thesis title:                                                                                                                         

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

(A Comparative Study of Personally Traits Between Higher and Normal Achievers in Technical Secondary Schools for Nursing.) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Third, Academic career progression (internal and external)

 

Institution

Year of enrollment

Function

Faculty of Education, Suez, Suez Canal University

Faculty of Education, Suez, Suez Canal University

From 1/8/2000 until now

From 1996 until 2005

and from 2008 until 7/30/2010

Retired Professor of Educational Psychology, Head of the Department of Educational Psychology

The National Center for Educational Examinations and Evaluation and Suez Canal University

From 1995 to 2004

was assigned as an expert of evaluation for two days a week from university by decision of the minister of education, in addition to his work at the university

Faculty of Education, Suez, Suez Canal University

1997 until 2000

Vice Dean of the College of Education for Postgraduate Studies

National Center for Educational Examinations and Evaluation

1991 until 1995

Researcher

General Office of the Ministry of Health in Cairo

1983 until 1992

Director of the Social Education Department Schools and Ministry of Health institutes,

Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia

1975 until 1982

social researcher at the Institute of teachers’ preparation in Hail Educational District

Units of the Ministry of Health in Cairo

1974 until 6/30/1966

A social researcher

 

Fourth, Training courses in the field of quality management systems

  1. Attending all the courses prepared by the Colleges of Education Development Project for Quality, as well as all the courses prepared by the Quality Assurance and Accreditation Project from 2005 to 2008.

2 - Attending a workshop on developing the national calendar at the Educational Testing Services Center in New Jersey, USA, in 1994 for 21 days.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fifth, Other scientific activities at the international level:

 

  1. The variables of the admission scale to colleges of education were presented to faculty members at the American University of Georgia during a Scientific mission in 1999.
  2.  Presentation of a study on the predictive value of the faculty of Education admission test at the 8th Asian Psychology Federation Conference in New Delhi in 2009.
  3.  A summary of the study was published in the publications of the International Conference of the East European Psychology Federation in 2009.
  4.  The German Publishers Union requested that the same study be printed in an internationally published book through the Union
  5.  participated in the International Conference of the American Psychological Association, which was held in Washington, United States of America from August 22 to 26, 2011, where two studies were presented. (The first is entitled: The relationship between the two hemispheres of the brain and anxiety /The Second is entitled: Factorial components of critical thinking and verification of Abu Hatab’s informational cognitive model.)
  6.  Participated in the work of the International Congress of Psychology by presenting a study entitled: Psychometric Properties of the Beta Scale for Intelligence, Third Edition, Using Factorial Components and Conflicting Groups. It was held in Cape Town, South Africa. Africa from 22 to 27 July 2012.
  7.  Participated in establishing the African Psychology Federation by attending a workshop organized by the International Federation Psychology within the proceedings of the International Congress of Psychology in 2012, mentioned above.
  8.  Participated in the 13th European Congress of Psychology by presenting a study entitled: The effect of neuro-linguistic programming techniques in reducing test anxiety and improving students’ academic performance. The congress was held in Stockholm in Sweden from 9 to 12 July 2013.
  9.  Participated in the work of the International Congress of Applied Psychology with a study entitled: The effect of a theatrical program in developing some linguistic creativity skills and personality traits for pre-school children. The Congress was held in Paris the French capital from July 8 to 13, 2014
  10.  Participated in the proceedings of the European Congress of Psychology No. 14 with a study entitled:  A training program for developing integrated brain functions for middle school students. It was held in Milan, Italy, in July 2015.
  11.  Based on the invitation of the International Federation of Psychology and the Lebanese Psychological Society to establish the Arab Federation of Psychology as a representative of the Arab Republic of Egypt and to attend the first Arab Congress for Mental Health in Beirut, Lebanon, I participated in Establishing the Arab Federation for Psychology, and I was chosen as a member of the Federation’s Executive Committee, in addition to participating in other activities in Arab Congress for Mental Health, from 10/8 to 8/12/2015.

 

 

 

 

 

Sixth, Other various activities related to the educational process and community service:

  1. Participated in preparing admission tests for nursing colleges at Cairo, Ain Shams, and Assiut universities.
  2. The main researcher to study the psychological variables of child labor in Suez Governorate in 2014.
  3.  Participation, whether in lectures, seminars, or training, for civil society organizations in Suez in many Occasions.
  4.  Member of the Egyptian Society of Psychology.
  5.  Founder and member of the Board of Directors of the Egyptian Society for Adolescent Sciences and managing editor of the scientific journal of the Society.
  6. Member of the American psychological association (APA) American Psychological Association
  7.  Member of the International Pragmatic Association (IPRA) in Belgium
  8.  Member of the International Association of Applied Psychology (ICAP).

 

 

Seventh:

 

  1. He has 34 research papers published in Arab journals and international conferences.
  2.  He attended more than 25 psychology conferences at the national and international levels.
  3.  He supervised and discussed 41 master’s and doctoral theses at Egyptian universities.

 

 

Eighth, Scientific missions abroad:

 

1 - A scientific mission for 1 month in the United States of America in 1994 at the headquarters of the Educational Testing Center in New Jersey (ETC) and attending a workshop on developing the national evaluation

 2 - A 6-month scientific mission at the University of Georgia in the United States of America in 1999 and attending a conference organized by the same university to improve the learning climate for students in October 1999.

3- Attending the Asian Psychological Association conference, which was held in New Delhi, India, from 11 to 14 October. December 2009, where he presented a study on the predictive value of admission tests at the Faculty of Education in Suez.

  1. - He participated in a study entitled kindergarten teachers’ attitudes toward parental care and children’s play Nursery within the symposium held at the European International Conference held in Serbia in 2010
  2. -Attending the 119th Annual International Conference of the American Psychological Association, which was held in Washington, D.C during the period from August 22 to 26, 2011, he presented two studies, the first on the relationship between the state of anxiety and the two halves (The spherical ones) of the brain and the second is the structure of critical thinking.
  3. - Attending the 30th International Congress of Psychology, which was held in Cape Town, South Africa, from 22 to 27 July 2012, where he presented a study on the psychometric properties of the Beta Scale for Intelligence, third edition. He also participated in establishing the African Federation of Psychology among the representatives of African countries, and Egypt was considered one of the founding countries of this union.
  4. - Attending the 13th European Congress of Psychology, which was held in Stockholm, Sweden, from 9 to 12 July 2013, where he presented a study on the effect of neuro-linguistic programming techniques in reducing examination anxiety and improving students’ achievement performance.
  5.  - Attending the 28th International Congress of Applied Psychology, which was held in Paris, the French capital, from July 8 to 13, 2014, where a study was presented on the effect of a theater program in developing some linguistic creativity skills and personality traits for pre-school children.
  6.  - Attending the 14th European Congress of Psychology, which was held in Milan, Italy, from July 6 to 10, 2015, where he presented a study on a training program to develop the functions of the integrated brain pattern for middle school students.
  7.  - I participated in establishing the Arab Federation of Psychology at the invitation of the International Federation of Psychology, representing Egypt. I was chosen as a member of the Executive Committee of the Federation and attended the activities of the first Arab Congress of Psychology in Beirut, the Lebanese capital, from 10/8 to 12/8/2015.

 

 

Ninth, Scientific awards:

 1 - He received the award for the best researcher in psychology at the level of Egyptian universities in 1988 at the Egyptian and Arab Psychology Conference, which was held by the Egyptian Society for Psychological Studies at Ain Shams University in 1988. .1988

 2 - He won first place for Professor Dr. Ahmed Askar’s award for the best research presented for environmental service at the level of Suez Canal University in 2003. He also received a certificate of appreciation from the Major General, Governor of Suez. He won the Environmental Distinction Cup in Suez.

 3 - He received a certificate of appreciation and a letter of thanks from the University of Georgia for his performance during the scientific mission he spent at the university in 1999

4 - He received the Suez Canal University shield and a certificate of appreciation in his honor on the university’s Science Day in 2005.

 5 - He was nominated for the Scientific Excellence Award for Social Sciences in 2008.

6 - His biography was published in the international encyclopedia “Who is who in the world” in 2006.

 7 - His autobiography was published in the International Encyclopedia Britannica in Cambridge in 2007.

8 - He received the Suez Canal University gold medal and a certificate of appreciation in his honor on the Loyalty Day that the university held on 10/31/2012

9 - He received a certificate of thanks and appreciation from the Council of the Faculty of Education at Suez University on the occasion of his selection by The International Federation of Psychology, representing Egypt, to establish the Arab Federation of Psychology and select him as a member of the committee Executive of the Union.

 

 

Scientific research carried out by Dr. Fawzi Ezzat Ali Abdel Azim

 

                                                                                                                                    

List of research

1-The predictive value of the admission test at the Higher Institute of Nursing at Cairo University, Egyptian Journal of Educational Evaluation, Volume One, Issue The first, 1994. (solo)

 

  1. Difference between aptitude tests and the traditional method of student 's selection at the high institute of Nursing Cairo University Egyptian Journal of Educational Evaluation, Volume One, Issue One, 1994 (joint).
  2.  The relationship between learning and thinking styles and performance on admission tests at the Higher Institute of Nursing at Cairo University. Faculty of Education Journal of Mansoura University, Issue 26 September 1994 (joint).
  3.   The relationship between internal residency in military and civilian schools and some personality traits of female students in technical nursing schools. Magazine of Faculty of Education, Mansoura University, Issue 26 September 1994. (Single).
  4.  The difference in academic programs and its relationship to some personality variables for both nursing and social work students. Egyptian magazine of Psychological Studies, Issue 12, 1995 (single).
  5.  Analysis of the results of the high school exam in the Arab Republic of Egypt in the period from 1991 to 1993, publications of the National Center For examinations and educational evaluation, filing number 1981, March 1995 (joint).
  6. Evaluation of the fourth-grade teacher in basic education (field study in Gharbia Governorate). Publications of the National Center for Educational Examinations and Evaluation, Deposit No. 1981, March 1995 (joint).
  7.  The educational performance of double batch students in high school, a comparative study between students who spent (5/6) years in education Primary Publications of the National Center for Educational Examinations and Evaluation, Deposit No. 4305, April 1995 (joint).
  8.  Psychological pressures of primary school teachers and their relationship to some personality variables. Egyptian Journal of Psychological Studies, No. 16, 1997 (joint)
  9.   The global structure of admission tests to faculties of education, Egyptian Journal of Psychological Studies, No. 19 1998 (single).
  10.  A study on the subjects that predict academic success in some colleges at the Egyptian Universities. Publications of the National Center for Educational Examinations and Evaluation, Deposit No. 4917, March 1999 (joint).
  11.  The relationship between learning styles, thinking, and anxiety among final-year social work students. Egyptian Journal of Psychological Studies Issue 26, 2000 (single).
  12.  Evaluating the faculties programs of teacher preparation in Egypt “A national study”. Publications of the National Center for Examinations and Educational Evaluation, deposit number. (4304, September 1996) (joint).
  13.  Analysis of the general secondary school results in the Arab Republic of Egypt for the year 1994, publications of the National Center for Examinations and Educational Evaluation. File No. 13723, September 1999 (joint).

 

 

 

  1. A comparative study of the academic performance of dual batch students at the university level. The first volume of the second scientific conference for Helwan Education 2000, July.
  2.   An exploratory study of aspects of the educational process in primary schools and nursery classes in Fayoum Governorate. Center publications National Examinations and Educational Evaluation 2001.
  3.   A study of some psychological and social variables of the phenomenon of child labor in Suez Governorate. Deposit No. 11277 June 2004.
  4.  The effectiveness of training programs in improving the performance of basic education teachers. Publications of the National Center for Educational Examinations and Evaluation, No Deposit 15076 August 2003 (single).
  5. The impact of improving education on the development of critical thinking for basic education students. National Center for Educational Examinations and Evaluation, December (2004)
  6.   Tests to test readiness for admission to faculties of education and to predict some of the values ​​required to work in the teaching profession. It was presented at the National Conference for Moral Education, February 2006 (single).
  7.  Admission of secondary education graduates to higher education institutions, a study presented to the National Conference for the Development of Secondary Education and Policies Admission to higher education, Cairo, May 2008 (single).
  8. The effect of developing cognitive processes on developing visual perception among a sample of deaf people in Suez Governorate, Egyptian Journal of Science Adolescence, Issue 2, 2008 (joint).
  9.  Empirical verification of some hypotheses of Abu Hatab’s informational cognitive model of mental abilities associated with critical thinking. The magazine of  Egyptian Psychological Studies, Volume 18, Issue 61, October 2008 (joint).
  10. Verifying the effectiveness of study programs in developing critical thinking among adolescents, Egyptian Journal of Adolescence Second issue, September 2009
  11.  The structure of psychological quality of life according to Ryff’s model, Egyptian Journal of Psychological Studies, Volume 19, Issue Ryff ww 62 February 2009. (joint).
  12. The societal effects of media awareness of the dangers of addiction. A study presented to the joint scientific symposium between the Faculty of Education in Suez Canal University and the Center for Studies and Research at Naif Arab University for Security Sciences in the period from 3/30 to 4/1/2009.
  13. A comparative study between the emotional intelligence of gifted and ordinary adolescents in secondary school. Egyptian Journal of Adolescence, No April 3, 2009 (joint).

 

 

28- Prediction value of Suez Faculty of Education Aptitude Test. This research has the acceptance from Europe & Asian Associations of Psychology The presentation at New Delhi Dec. 2009.

29- Critical Thinking Factorial components within Abu Hattab's informational cognitive model. presented at 119 the annual convention of the American psychological association at Washington DC, August 2011.

30- The relationship between cerebral hemispheres and anxiety. presented at 119 the annual convention of the American psychological association at Washington DC, August 2011.

31- Psychometric characteristics of Beta III intelligence Scale within contrasted Groups and factorial components. Presented at 30th international congress of psychology, at the Cape Town,  South Africa ,22-27 July 2012

32-Neuro Linguistic Techniques Effectiveness in Reducing Test Anxiety and Improving Students Achievement Performance. Presented at the 13th European Congress of Psychology, Stockholm, Sweden, 9 – 12 July 2013.

33- Effectiveness of Theatrical Program on Developing Some Creative Linguistic Skills and Personality Traits for Pre-School Children. Presented at the 28th {international Congress of Applied Psychology Paris, France, 8 -13 July 2014.

34- " Effectiveness of Computer Training Program in Developing the Integrate Brain Function."   Presented at the 14th European Congress of Psychology, Milano Italy 6-10 July 2015.

 

 

 

 

 

A list of the master’s and PhD’s theses supervised by and the theses discussed by Dr. Fawzi Ezzat Ali Abdel Azim

 

First: PhD’s theses

 

  1. Hoda Ezzat Abdel Raouf the effect of a designed orientation program on the level of practical performance and anxiety for first-year female students At the Higher Institute of Nursing, Cairo University Cairo University awarded in 1997
  2. Sherine Muhammad Ahmed Desouki: The times of relapse and their relationship to some personality traits, Zagazig Education, awarded in 2003.
  3. Mona Abdel Fadil Abdel Fattah: Capacities and skills necessary for a university student in the era of globalization. Faculty of Education in Suez, Suez Canal University, awarded in 2004
  4.  Haniyah Al-Sayyid Muhammad Al-Jamal: The effectiveness of a program for artistic and motor expression in developing children’s imagination in kindergarten. Faculty of Education, Suez Canal University, awarded in 2005
  5.  Nadia Desouky Mahmoud Hassan: The effect of using metacognitive strategies in studying the available alternatives when making a decision. Faculty of Education, Suez Canal University, awarded in 2006
  6.  Nima Abdel Salam Mohamed Hassan: The structure of critical thinking within the framework of the informational cognitive model of mental abilities and its relationship to the attitude towards risk. Faculty of Education, Suez Canal University Granted in 2008
  7.  Ahmed Fawzi Junaidi: The effectiveness of a counseling program for developing emotional intelligence in the quality of psychological life of gifted students, Faculty of Education, Suez Canal University, awarded in 2009.
  8. Amal Suleiman Hafez: The effectiveness of a training program for working memory components in improving reading comprehension skills among people with learning difficulties among primary school students. Suez Education. Granted in 2010
  9.  Reda Abdel Qader El-Sawy: Verifying the Luria-Das theory of intelligence and its applications in diagnosing some disorders. Faculty of Education, Suez Canal University Granted in 2010
  10. El Sayed Saad Hussein Hassan: The working components of social intelligence within the framework of the Abu Hatab and Al-Baresht models that predict academic success among students in faculties of education, Faculty of Education in Suez, granted in 2010.
  11. Suleiman Abdel Wahed Youssef Ibrahim: The effect of developing the functions of the integrated pattern of the two spherical hemispheres of the brain for people with learning difficulties on achievement in science within the framework of the sequential and simultaneous cognitive processing model for integrating information in the brain for middle school students, Faculty of Education in Suez granted in 2011.
  12. Abeer Al-Sayed Azab Al-Zoghbi: The effect of some theory of mind tasks on improving cognitive deficits and social skills among autistic children. Faculty of Education, Suez University, not yet awarded
  13. Asma Abdel Khaleq Kamel Ahmed: Verifying the Cattell-Horn-Carroll theory of mental abilities in the Egyptian environment. Faculty of Education, Suez University, awarded in 2016 .
  14.  Samar Samir Al-Senussi: The global components of spiritual intelligence that predict creative thinking and academic achievement among university students. Faculty of Education Suez University Registration in 2014 Not yet granted
  15. Rania Abdel Karim Mahmoud Sayed Amer: Emotional aspects of thinking about cognitive performance among secondary school students. Registration 2015, Faculty of Education, Suez University Awarded in 2018.

 

 

Second: Master’s theses

 

  1.  Hisham Habib Al-Husseini Muhammad: The role of emotional characteristics in the stages of acquiring motor skills, faculty of Education Ain-Shams University Granted in 1998.
  2. Hanan Muhammad Abdel Hamid Al-Khouly :The effectiveness of the attention focus strategy in modifying impulsive behavior among students at Faculty of Education in Al-Arish, Suez Canal University.
  3. Heba Ali Farahat: A study of some abilities associated with success among industrial education students. Faculty of Education in Suez Granted in 2001 Suez Canal University Granted in 2003
  4.  Ahmed Fawzi Muhammad Junaidi: The effectiveness of a counseling program for developing moral judgment among a sample of the hearing-impaired in schools. Hope for the Deaf and Hard of Hearing. Faculty of Education, Suez Canal University, awarded in 2003
  5. Reda Abdel Khaleq El-Sawy :Measuring communication skills among university students in light of the item response theory. Faculty of Education, Suez Canal University, awarded in 2004.
  6. Sahar Ahmed Hussein: Anorexia nervosa and its relationship to both parental treatment methods and academic achievement among... Basic education stage) Faculty of Education, Suez Canal University Students.
  7.  Neama Abdul Salam Muhammad Hassan: Metacognition and its relationship to some personality traits among university students. Granted in 2004 Faculty of Education, Suez, Suez Canal University, awarded in 2004.
  8. El Sayed Saad Hussein: Psychometric properties of the Abbreviated Wechsler Intelligence Scale, 1999 edition. Faculty of Education, Suez, Suez Canal University Faculty of Medicine in 2004.
  9. Nihal Lotfy Hamed: Psychometric verification of the tripartite classification of Sternberg’s theory of intelligence and its relationship to test anxiety. Faculty of Education, Ismailia, Suez Canal University, awarded in 2004
  10.  Khaled Muhammad Jamal Bahjat Al-Azizi: School motivation and learning methods among technical secondary school students. faculty of Education, Zagazig University, awarded in 2004
  11. Suad Muhammad Ahmed Al-Junaidi: A proposed vision for the integration system between mentally retarded children (able to learn) and ordinary students in the primary stage as an introduction to human development in Egypt (faculty of Education at Suez university). granted 2006
  12. Ayman Helmy Awaida: Citizenship skills among students of the faculties of education at Suez Canal University. Faculty of Education in Suez, granted in 2005
  13.  Dawlat Abdel Maqsoud: Anxiety in learning the English language and its impact on language achievement among fourth-grade primary school students. granted in2005. Faculty of Education, Suez Canal University 
  14. Hind Mohamed Ahmed: Giftedness among fourth-grade primary school students with difficulties in learning to read and write. Faculty of Education, Suez, Suez Canal University, awarded in 2006.
  15.  Ranwa Muhammad Taha Al-Hafnawy: Effectiveness of a proposed guidance program to reduce attention disorder for people with hearing needs (Special Primary School Students) Faculty of Education in Suez, awarded in 2009.
  16.  Ghurair Al-Sayyid Azab Al-Zoghbi: (The effectiveness of the CORT program in developing sensory perception among a sample of deaf groups in the primary stage) Faculty of Education, Suez Canal University, awarded in 2009
  17. Wafa Fikry Ali Farghaly: (The effectiveness of modeling combined with suggestion and persuasion in reducing the intensity of turmoil among primary school students, Faculty of Education, Suez Canal University) Granted in 2010.
  18.  Asmaa Taha Ali Ibrahim: (Dimensions of cognitive structure and levels of processing and processing information among pragmatic students in the first year of secondary school) (Faculty of Education, Suez Canal University, awarded in 2010.
  19. Rania Abdel Karim Mahmoud Al-Sayed Amer: (The global components of the quality of emotional life among university students) Faculty of Education, Suez Canal University Granted in 2011
  20.  Samar Samir Al-Senussi Muhammad Hassan (The effectiveness of some neuro-linguistic programming techniques in reducing test anxiety among people Preparatory school students, Faculty of Education, Suez University Granted in 2012.
  21.  Sarah Magdy Amin: (The factorial structure of natural intelligence among a sample of university students) College of Education Suez Canal University Granted in 2012
  22. Intisar Ahmed Radwan: (The effect of developing positive thinking in reducing psychological pressures for people with learning difficulties from... Preparatory school students (Faculty of Education, Suez Canal University, scholarships in 2012.
  23.  Abeer Antar Eid: (The effect of the Portage program for developing some cognitive and social skills on reducing the severity of a disorder Attention among kindergarten children with attention disorder .faculty of education at Suez. Awarded in 2013
  24. Marwa Wagdy Lotfy: (The effectiveness of a program in thinking skills on acquiring some mathematical concepts for pre-school children School (Faculty of Education, Suez University, awarded in 2016
  25. Dalia Sayed Ali Shehata: (Developing deductive thinking among fifth-grade primary school students who were awarded in 2016 ( Learning Difficulties) Faculty of Education, Suez University 2016
  26.  Nourhan Hamdy Ibrahim: (The effectiveness of training on some social skills in improving the linguistic development of pre-school children) Faculty of Education, Suez University Not yet awarded
  27.  Joseph Samir Wahib, cognitive load and its relationship to the strength of cognitive control and academic achievement among university students Faculty of Education, Suez University
  28.  Shaima Jaber Qasim Ahmed: Learning methods according to Kolb and their relationship to the Hermann model of cerebral control among students Granted in 2016 Awarded February 2018 Secondary stage Faculty of Education, Suez University.

 

 

A list of books under publication for the teaching distances that I taught and prepared individually or in collaboration with others:

 

  1. Fawzi Ezzat Ali: Theories of mental organization, a lesson for fourth-year students in the Faculties of Education and Industrial Education General Diploma in Education, Suez Canal University.
  2. Salah Murad, Fawzi Ezzat Ali: Evaluation, psychological and educational measurement, and principles of statistics, a lesson for fourth-year students (primary education) and general diploma in education (faculty of Education in Suez).
  3.  Fawzi Ezzat Ali: School and psychological health for children, a lesson for fourth-year students (primary education). (faculty of Education in Suez).
  4. Fawzi Ezzat Ali: Personality Psychology, a lesson for fourth-year students (kindergarten department), faculty of Education, University of 6th October in Cairo.
  5. Salah Murad, Fawzi Ezzat: learning theories, a lesson for third-year students in the Faculties of Education and Industrial Education And general diploma (Suez)
  6. Fawzi Ezzat Ali: Industrial Psychology, a lesson for third-year students at the Faculty of Industrial Education in Suez, and the Higher Institute of Social Service in Kafr El-Sheikh.
  7. Fawzy Ezzat Aly: ENGLISH READINGS: A lesson for students of the special diploma in education at faculty of education.